Sunday 26 December 2010

batu batu

batu??ape itu batu..

ha ni die batu..nak kenal sangat rupe batu tu macam mane..



di klepet dari pokcik google


batu ada macam macam jenis dan rupa paras..baik corak, warna, ketelusan air dan bagaimana batu tu boleh terjadi,ntah la cikgu cinonex tak sempat nak ajar macam mane die boleh jadi,haha..pengelasan batu boleh dibuat jenis jenis mineral yang ada dalam batu tu la..selain itu tekstur dan saiz juga bole dikelaskan..dan batu mempunyai susunan hablur mineral di dalam nya..batu boleh di bahagikan kepada 3 kumpulan..igneus,enapan dan metamorfosis..


ok tu sedikit sebanyak pengenalan pasal batu..nak lebih lebih kene cari sendiri la..semua nak kene suap..macam macam batu yang kite penah tengok antara nye..



macam biase le..pokcik google kasi gambar ni

ini lesung batu..digunakan tuk menumbuk ape ape yang nak kene tumbuk tu..jangan buat tumbuk orang sudah..eh tapi nape ko bole masuk dalam ini cerita ha lesung..tak de kaitan langsung..haha


kredit to google


batu yang dibuat cincin..ramai peminat peminat cincin memiliki berbagai jenis batu antaranya batu geliga, buntat kelapa,buntat sulaiman,batu lafath dan macam macam lagi..kalo nak tulis sume sampe pagi esok pon belom tentu abis lagi..nak tau lebih lanjut jenis jenis batu yang di buat cincin tekan kat sini..batu batu ni jugak dikatakan mempunyai azimat tersendiri seperti pendinding diri, di gunakan untuk perubatan..nak percaye lebih lebih tak boleh jugak takot bole merosakan akidah kite sebagai seorang islam..


batu jugak boleh di kaitkan dengan peyakit batu karang atau batu ginjal..


credit to picure

di antara penyakit penyakit yang berkaitan dengan batu..kalo nak keterangan lebih lanjut pasal penyakit yang berkaitan dengan batu tonyoh kat sini..



dalam sebuah hadis juga ade menceritakan, pade zaman dahulu ada seorang lelaki wukuf di arafah.die berhenti di lapangan luas itu..pade waktu itu orang sedang melakukan ibadat haji..wukuf di arafah adalah rukun haji yang sangat penting..bahkab wukuf arafah itu di sebut sebagai haji yang sebenarnye kerana apabila seorang yang berwukuf di padang arafah di anggap hajinye telah sempurna walaupun yang lainye tidak sempat dilakukan..

sabda rasulullah mengatakan..


''alhajju arafat'' ( haji itu wukuf di arafah )


rupanye lelaki itu tadi masih belum mengenali islam dengan lebih mendalam..masih dalam istilah muallaf..semasa dia berada di situ die telah mengambil tujuh biji batu lalu berkata pada batu itu..

'hai batu batu, saksikan lah olehmu bahawa aku bersumpah bahawa tidak ada tuhan melainkan allah swt dan muhammad as itu pesuruh allah swt..

setelah die berkata begitu die pun tertidur di situ..die meletakan ketujuh tujuh batu itu di bawah kepalanya..tidak lama kemudian die bermimpi seolah olah telah datang kiamat..dalam mimpi itu juga die telah di periksa segala dosa dosa dan pahala oleh allah swt..setelah selesai pemereksaan itu ternyata die harus masuk ke dalam neraka..

maka die pun pergi ke neraka dan hendak memasuki salah satu daripada pintu pintunya..tiba tiba seketika batu kecil yang di kumpulnya tadi datang dekat pintu neraka tersebut..tetapi mereka tidak sanggup rupanya..malaikat azab telah berada di situ..semua malaikat itu menolaknya masuk masuk ke pintu neraka tersebut..tapi sanggup rupanya..kemudian dia pun pergi ke pintu lain..

para malaikat tetap berusaha hendak memasukannya ke dalam neraka tapi tidak berjaya kerana batu mengikut ke mana saja dia pergi..akhirnya habislah ketujuh pintu neraka di datanginya..para malaikat yang bertindak akan menyiksa orang orang yang masuk neraka berusaha sekuat tenaga untuk menolak lelaki itu ke dalam neraka tetapi tidak berjaya..

sampai ni pintu neraka nombor tujuh..neraka itu tidak mahu menerimanya kerana ada batu yang mengikuti nye..ketujuh tujuh batu itu seolah olah membentengi lelaki itu daripada memasuki neraka..kemudian dia naik ke arasy di langit yang ketujuh..di situlah allah swt berfirman yang bermaksud..

'wahai hambaku,aku telah menyaksikan batu batu yang engkau kumpulkan di padang arafah..aku tidak akan menyia nyiakan hak mu..bagaimana aku akan menyia nyiakan hakmu sedangkan aku telah menyaksikan bunyi syahadat yang engkau ucapkan itu..sekarang masuklah engkau ke dalam syurga'

sebaik sahaja dia menghampiri pintu syurga itu,tiba tiba pintu syurga itupun terbuka lebar..rupenye kunci syurga adalah kalimat syahadat yang di ucapkan nya dulu..


ok..stakat ni jela kot cinonex nak cite pasal batu..cinonex tak suke bebel panjang panjang..mungkin ada part 2 plak kot..etupon kalo cinonex rajin..nak layan lagu batu dari kumpulan sweet charity..nak tengok video die kat sini..


sweet charity - batu

Sudah menjadi resmi manusia
Ingin hidup seribu tahun lagi
Seperti batu-batu
Setulus putih hati

Melihat kurniaan Tuhan
Lihat batu-batu diiringan jalan
Telanjang disinari dan dibasahi hujan
Terbiar detik pagi

Tangisan mengiringi
Melihat anak kecil hadiri
Sampai akhir nanti

Batu sayang kau tak boleh berkata
Semuanya kau lihat

Walau kau tak bermata
Terhiburlah dunia engkau dicipta
Hingga akhir dunia
Engkau kekal jua....



No comments: