Saturday 15 January 2011

khayal erti kata lalok

salam..harluuu

mata duk tekebil2 bila nak lelap entah la..apa yang cinonex khayalkan tu..bukan khayal ubat ok..simpang malaikat benda2 tak elok macam tu..nak cerita pasal khayal..


perkataan 'khayal' di gunakan untuk maksud pengantaraan antara dua peringkat..'al-ama' atau yang tak di ketahui itu khayal kerana al-'ama itu adalah peringkat antara zat mutlak dengan alam fizikal kite..bayangan mental adalah kerana bayangan mental itu adalah peringkat anatara alam keruhanian dan kebendaan..


mimpi itu juga adalah khayal kerana mimpi itu antara peringkat kehidupan sebenar dengan kehidupan yang fenomenal atau lebih senang cakap alam nyata la..bayangan dalam cermin itu khayalan kerana bayangan mempunyai jenis tersendiri iaitu ianya bukan konkrit dan bukan abstrak atau mujarrad..


malaikat jibrail yang di lihat oleh nabi muhammad saw dalam bentuk 'dihyah' adalah khayal yang di maksudkan khayal itu sesuatu yang menjadi lambang bagi maksud atau hakikat yang tersembunyi..alam ini adalah khayal dalam pengertian ini mimpi pun ada khayalan kerana alam ini juga mimpi yang tertentu adalah lambang realiti atau hakikat yang tersembunyi..



khayal ni mempunyai tempat yang tertentu dalam teori tentang kewujudan..ianya bukan lah kosong dan tidak beerti seperti yang dikatakan oleh ahli2 psikologi..sebahagian daripada itu iaitu yang boleh dipisah2 kan termasuk dalam golongan 'hadrat zat' (al-hadrah al zatiyyah) dan sentiase sedia menerima makna (ma'ni) dan roh (arwah)..


itulan bentuk2 yang melaluinya hakikat menzahirkan dirinya ke dalam hati manusia..itulah bentuk2 yang lebih tinggi dari bentuk2 alam kebendaan ini..




so korang jangan la berkhayal lebih2 ok..dah tahu ape sebenarnya maksud khayal tu yang sebenar..jangan buat yang tidak2 bak kate isma halil dj thr..hoho














p/s..cinonex ni tengah khayal mase tido ke..tido tapi boleh taip entry..khayal2

1 comment:

Badrul Hisham Abdul Kahar said...

Aha..khayal yg baik2 cukup la ye...
http://badrul-perjalananku.blogspot.com/