Friday, 21 January 2011

burger separuh

salam petang jumaat..


harluuu..mate dah lalok rase nak tido macam tak nak bagun dah..naik lebam biji mata ni tahan mengantuk..silap2 boleh berkawan dengan panda..


siapa biasa makan burger??..tipu la kalau orang tak pernah makan kecuali orang tu tak ada duit atau masalah dalaman..siapa2 yang tak kenal rupa burger tu macam mane lebih baik jadi basikal daripada jadi orang..


apahal tiba2 cinonex nak cerita pasal burger ni..sedikit info mengenai burger..

Ada beberapa versi dari sejarah penciptaan burger, penganan ini awalnya adalah makanan khas bangsa Tartar, yaitu berupa daging cincang yang disantap mentah-mentah dengan perasan jeruk. Bangsa Tartar merupakan bangsa nomaden yang sering melakukan perjalanan jauh menunggang kuda, sehingga daging yang mereka bawa sering menjadi keras dan tak layak konsumsi,


maka merekapun mengakalinya dengan meletakkan daging di bawah sadel kuda mereka.
setelah melakukan perjalanan jauh ternyata daging tersebut masih hangat dan tidak menjadi dingin, maka daging tersebut langsung disantap dengan tanpa dimasak dan hanya diberi sedikit perasan jeruk nipis.


nak tahu lebih lanjut pasal asal usul burger buleh google yea..semua nak kene suap..tak kan cinonex nak suap dengan burger pulak..cinonex bukan ape..dalam keadaan ekonomi sekarang ni semua harga barang naik..termasuk la burger ni jugak..sekarang harga burger orang jual boleh di katekan boleh tahan la jugak..tapi tak la sampai macam harga mcd dan kfc tu..


bagi mereka2 yang hantu burger atau kalau tak makan burger boleh gigil kepala lutut tu susah la..gian macam orang ngisap tu mau meroyan dekat brader jual burger tu minta blanje..tak kan nak makan hari2 kan..mau tak kopak duet gaji sebulan..bak orang kate tokey babi pun jual kandang kalau dah hari2 makan..lain la kalau bapak die ada kilang burger..nak makan sampai muka jadi burger pun boleh..



salah satu cara nye boleh tak jual burger separuh atau sebelah jea..harga pun jual separuh jugak la dari sebijik..hantu2 burger tu boleh la lepas gian kalau tak dapat makan burger sehari..mereka2 yang duit tipis tu boleh la alas2 perot orang tu kata..pelik sikit orang jual burger sebijik kite jual separuh jea..haha










p/s..apa yang kau merepak ha cinonex cerita pasal burger separuh..ko stim makan burger ke??tak pun kau mamai tido kat masjid tadi tak abis lagi..



2 comments:

KUREKURE COMEL said...

alamak...burger...sodap...tp ngah diet....huwaaaa.....

cinonex coreyan said...

jangan kesian2..makan jea..=p