Tuesday, 23 August 2011

riak memusnahkan pahala



assalamualaikum dan bismillah..


yehaaa..sedar tak sedar dah masuk hari ke 24 ramadhan..dah tentu ramai muda mudi, awek comey, adik manis, pak cik mokcik tak ketinggalan juga kanak2 riang duk berlumba lumba..tapi bukan berlumba motor haram kejadah tu yea..tapi berlumba lumba melakukan ibadah di sepuluh ramadhan terakhir..




harus di ingat!!..tak perlulah sibuk mencari tanda2 lailatur qadr tetapi cari lah keampunan dan rahmat dari allah swt dengan ibadah yang iklas dan tulus serta bersungguh sungguh nescaya, kelebihan lailatul qadr bakal menjadi milikmu..sama ada di sedari ataupun tidak..




teringat mengenai sesuatu..

Syidad bin Ausi berkata, "Suatu hari saya melihat Rasulullah S.A.W sedang menangis, lalu saya pun bertanya beliau, Ya Rasulullah, mengapa anda menangis?"

Sabda Rasulullah S.A.W, "Ya Syidad, aku menangis kerana khuatir terhadap umatku akan perbuatan syirik, ketahuilah bahawa mereka itu tidak menyembah berhala tetapi mereka berlaku riak dengan amalan perbuatan mereka."

Rasulullah bersabda lagi, "Para malaikat penjaga akan naik membawa amal perbuatan para hamba dari puasanya, solatnya, dermanya dan sebagainya. Para malaikat itu mempunyai suara seperti suara lebah dan mempunyai sinar matahari dan bersama mereka itu 3,000 malaikat dan mereka membawa ke langit ketujuh."

Malaikat yang diserahi ke langit berkata kepada para malaikat penjaga, "Berdirilah kamu semua dan pukulkanlah amal perbuatan ini ke muka pemiliknya dan semua anggotanya dan tutuplah hatinya, sungguh saya menghalangi sampainya kepada Tuhan saya setiap amal perbuatan yang tidak dikehendaki untuk Tuhan selain daripada Allah (membuat sesuatu amal bukan kerana Allah)."

"Berlaku riak di kalangan ahli fiqh adalah kerana inginkan ketinggian supaya mereka menjadi sebutan. Di kalangan para ulama pula untuk menjadi popular di kota dan di kalangan umum. Allah S.W.T telah memerintahkan agar saya tidak membiarkan amalnya melewati saya akan sampai selain kepada saya."

Malaikat penjaga membawa amal orang-orang soleh dan kemudian dibawa oleh malaikat di langit sehingga terbuka semua aling-aling dan sampai kepada Allah S.W.T. Mereka berhenti di hadapan Allah dan memberikan persaksian terhadap amal orang tersebut yang betul-betul soleh dan ikhlas kerana Allah.

Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud, "Kamu semua adalah para malaikat Hafazdah (malaikat penjaga) pada amal-amal perbuatan hamba-Ku, sedang Aku-lah yang mengawasi dan mengetahui hatinya, bahawa sesungguhnya dia menghendaki amal ini bukan untuk-Ku, laknat para malaikat dan laknat segala sesuatu di langit."


bagi cinonex tak perlu la canangkan pada semua orang ape ibadah yang telah dikau lakukan..cukup la sekadar orang lain menyampaikan nye..yea memang benar nak lalui fasa ikhlas tu perlu lalui riak, tapi jangan berlebihan supaya pahala amal ibadah tidak terbatal dan musnah akibat perasaan riak yang membukit..


siapa yang makan cili die la yang terasa cilinya..tak kan rasa limau plak..





p/s..salah silap sila perbetulkan..salam ramadhan

1 comment:

cheqwa said...

nauzubillah... :/