Friday, 7 January 2011

isteri dera suami

assalamualaikum warahmatullah..dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..
see baik kan cinonex di pagi2 jumaat ni..

cinonex nak cerita sikit pasal dera2 ni ha..dulu korang ingat tak?? isu penderaan kanak2 dan wanita atau senang cakap isteri..banyak pertubuhan NGO panas bontot tak senang duduk membaca cerita yang menyayat hati atas perilaku manusia berhati binatang..kasar kan bunyi nye..banyak akta yang di usulkan untuk menjamin kebajikan dan keperluan mangsa2..

tapi sekarang timbul lagi isu dera2 ni mungkin kita tak nampak atau dengar..tapi bukan kaum adam dera kaum hawa atau kanak2..tapi kaum hawa dera kaum adam..ish3 sukar tuk menerima kenyataan, malu cinonex rase sebagai seorang kaum adam rasa nak nyorok dalam kocek..kaum yang dianggap lemah kini sudah berupaya mendera kaum yang dikatakan kuat dan gagah ini dengan bertukar menjadi hulk..ok2 acah jea gurau takkan nak serius jea kan..


kejadian ini menunjukan betapa rapuhnya kekeluargaan masyarakat kita hari ini..isteri yang sepatutnya menghormati suami telah menjangkaui batasan..manakala suami yang patut menjaga keluarga dah mengancam keluarga sendiri..

pengaruh keadaan semasa dan kebendaan di zaman moden ni menyebabkan jiwa tandus daripada ajaran agama, moral dan akhlak yang mulia..bebanan dan tekanan kerja serta kos hidup yang meningkat bukan lah alasan untuk mengabaikan tanggungjawab dalam rumah tangga..rasulullah s.a.w pernah bersabda..

''bukan lah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda tetapi kekayaan sebenar ialah kaya hati'' (riwayat al-bukhari dan muslim)..

andai keluarga di corakan dengan kesedaran islam..dah pastilah terdidik ahli keluarga mereka dengan syariat islam yang benar..islam dah beri garis panduan yang jelas berkenaan ketaatan seorang isteri ni kepada suaminya selagi perbuatan tersebut tidak bertentangan dengan islam..susah lagi ke nak ikutnya..

sabda rasulullah s.a.w..

''daripada saad r.a katanya..rasulullah s.a.w bersabda: ''empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang baik ( solehah ), tempat tinggal yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang baik.'' ( riwayat al-baihaqi )



dunia sudah mau terbalik wey..ada pulak bini pegi smack laki dia..












p/s..jauh2 la dapat bini macam ni..mau hari2 kene smackdown agaknye..haha

3 comments:

snsyafiqa said...

salam...ak rsa laki tu yg ngok...bkn dia xleh ajar bini dia tu...adess syg berpada-pada...

ada dgr, lelaki ni mula2 minggu pertama kawen, dia torture bini dia btul2...kna msak, kna itu, kna ini..x bg muka lgsg...buat bnda x kna ja, mmg kna mrh..kira x mnja lgsg...

pas sebulan dia tggl bini dia sat...bla dah blik bru dia baik2...bru ckp dgn bini dia yg dia sj buat spy bini dia tau takut n hormat...

pstu, dia ok la skrg...
ak rs laki skrg ni syg x berpada2...huhu

♥ AMOYELLA said...

huhu...~ amoy pernah dgr, kita akan mendapat pasangan setimpal dgn diri kita. jadi...berperlakuan baik untuk mendapat yang terbaik. aminn

cinonex coreyan said...

amoy : yea betulllll..tq komen