Monday, 3 January 2011

pepatah lama cina


seorang wanita tua cina mempunyai 2 bekas pasu air yang di gantung di setiap penghujng kayu salah 1 yang di bawanya..

salah satu pasu itu telah retak sedikit sementara pasu yang lagi satu masih elok dan selalu dapat megisi air dengan penuh..pada akhir perjalanan yang jauh dari sungai ke rumahnya..pasu retak itu hanya sampai dengan separuh penuh air sahaja..

kejadiaan ini berlaku setiap hari selama 2 tahun..wanita tua itu hanya dapat membawa satu setengah pasu air sahaja..semestinya pasu yang sempurna itu sangat bangga dengan pencapaianya...di sebaliknya,pasu yang retak itu sangat malu ketidak sempurnaan dan berasa sedih kerana ia hanya mampu membawa separuh air daripada sepatutnya..

setelah 2 tahun berlalu dengan kepahitan dan kegagalan..pasu retak itu berbual dengan wanita tua itu di tepi sungai..''aku rasa sangat malu dengan diriku..kerana diriku yang retak ini menyebabkab air tumpah di sepanjang perjalanan ke rumah mu''..

wanita tua itu tersenyum..''sedarkah kamu akan bunga2 di bahagian laluan kamu..tetapi ridak laluan pasu yang lagi satu''..

itu kerana aku selalu menyedari kekurangan dirimu..oleh itu aku telah menyemai benih2 bunga di bahagian laluan kamu..setaiap hari apabila kita pulang dari sungai..tanpa kamu sedari kamu telah menyiram benih2 bunga itu..

selama 2 tahun ..aku berpeluang untuk memetik bunga2 yang cantik ini untuk menghiasi meja..''sekiranya kamu tidak menjadi diri kamu sendiri mungkin tiada keindahan sebegini di rumah ini''..

setiap kite mempunyai kekurangan tersendiri..tetapi keretakan dan kekurangan kita itulah yang menjadikan perkongsian hidup kita sangat menarik dan bermanfaat..

anda perlu menerima setiap manusia seadanya dan melihat kebaikan di dalam diri mereka..kepada semua sahabat ku yang sempurna moga hari anda ceria dan ingat untuk mencium bau bunga2 di laluan anda..

dan allah swt mengatahui berapa banyak sahabat2 kita seperti itu..



No comments: