Saturday, 8 January 2011

pepatah melayu yang tak sedap di dengar

ccharluuu...pepatah melayu adalah nasihat2 moral atau pesanan orang2 melayu dahulu kepada generasi akan datang..pepatah melayu ramai orang kata bahasa melayu tu adalah sebuah bahasa yang indah..tapi korang nampak ke tang mana indah nye?? walaupun cinonex ni seorang melayu..


credit to leo

makna pepatah adalah memadankan dengan situasi ataupun kehidupan..jika di fikirkan balik dari mana la orang2 dulu dapat ayat jadi pepatah ni ha..kadang2 rasa bunyi nye boleh menimbulkan kekeliruan..mau kurus kalo fikir makna pepatah yang sebenar..dan macam mana boleh dapat nye ayat pepatah tu..


pepatah 1..ha ni yang paling tak bes dengar
biar mati anak jangan mati adat

maksud pepatah itu : jika kau seseorang yang melaksanakan undang2 atau adat..dan yang melanggar adat itu adalah anak kau sendiri..kau kene laksanakan juga undang2 dan adat itu..biar anak kau yang mati daripada undang2 dan adat yang mati..

maksud jelingan pepatah dari cinonex : kalau dah anak mati..sapa lagi yang nak mewarisi adat tu ha..dol jugak diorang nih..bukan semua yang nak ikut adat2 ni semua..ikut agama lagi bagus kan..kalau anak2 semua da mati..adat pun mati la..cakap pakai air liur senang jea kan..haha..korang sangup anak mati untuk pertahankan adat??


pepatah 2
malang tak berbau

maksud pepatah itu : kecelakaan yang terjadi secara tiba2..

maksud jelingan pepatah dari cinonex : memang la malang tu tak ade bau..kalau ade bau dah lame orang yang nak di timpa kecelakaan tu mencicit lari selamatkan diri die..

cinonex rasa malang ni nama orang la..hidung die ni ada masalah tak boleh nak bau sumthing..dan si malang ni selalu sangat di timpa kecelakaan..bila di timpa kecelekaan orang2 akan bercerita siapa yang celaka tu..eh silap taip pulak lantak la cinonex malas nak tekan backspace..sambung cerita sape yang ditimpa kecelakaan tu..orang pun cakap alah malang tak berbau tu..(mase ni si malang ni da femes dengan nama malang tak berbau)..

so bila ada orang lain di timpa kecelakaan orang akan samakan orang tu dengan si malang tak berbau tu..sampai la sekarang ni orang samakan malang tak berbau dengan sape2 yang menimpa kecelakaan ni..haha


pepatah 3
bagai pinang di belah dua

maksud pepatah itu : sama cantik sama lawa

maksud jelingan pepatah dari cinonex : korang perasan satu benda tak mengenai pepatah ni??..bagai pinang di belah dua tu di tujukan pada buah pinang atau pun batang pinang..
kalau di tujukan pada buah pinang..orang tak belah buah pinang tu tapi orang kacip..kalo batang pinang yea orang belah..kalo orang belah batang die sama la dengan yang sebelah lagi 2..

kenapa orang dulu2 pepatah kan buah pinang..kenapa tak buah tembikai ke oren ke..kan kalau belah sama jea rupe nye..sama cantik sama padan..haha..





bukan semua pepatah tu ada yang tak sedap di dengar..banyak sangat yang sedap2 dan kene pada situasi..nak tau lebih lanjut google jea pepatah melayu..zaman teknologi ni kan..
















p/s..cinonex sakit kepala ari ni..tu yang tak berapa nak kencang update blogs..


2 comments:

syeraheenim said...

hahahahha apelah eheheh
lwak pun ader jugak biler igat pepatah tuh :D

cinonex coreyan said...

@syeraheenim: yea..macam2 ada..hehe