Thursday 6 January 2011

tips mengurangkan gelisah

harluuu..sesungguhnya penyakit itu ada ubatnya..kalo tak ada sakit tak ada la ubat..

banyak cara yang boleh di lakukan oleh setiap muslim yang sedang menghadapi penyakit atau konflik..benda2 macam ni perlu di beri perhatian sewajarnya untuk mengurangkan rasa sakit dan seterusnya untuk menyembuhkan penyakit itu sendiri di samping ikhtiar berubat dengan cara doktor..apa cara ko cakap la cinonex..berbelit2 macam ular da..


picture ni cinonex curik dari google


antara tips2 nye ialah..

1 - kene la bertaubat..jangan tau buat jea...

2 - kene takot pada allah swt..kerana takot itu adalah iman dalam diri..kalo tak takot tu tak tau la pulak..faham2 sendri la..

3 - zuhud..jangan pentingkan hal2 dunia saja..fikir2 la akhirat sikit..ni nak enjoy jea tau..

4 - bawa2 la bersabar..sebab sabar tu kunci segala kemurungan dan gelisah..

5 - ikhlas..selalunya orang yang selalu ada sifat ikhlas ni adalah orang yang jujur..tak kira la pada perkataan atau keazaman dan selalunya spesis yang jenis macam ni adalah orang yang menepati janji..( macam cinonex..haha..ok cinonex tipu jea )..jadi kalau orang melayu muslim sakit mesti banyak2 kan mengikhlaskan diri pada allah swt supaya gelisah atau orang moden panggil stress akan kurang dan boleh mengurangkan sakit..

6 - kene ada sifat redho dan bersyukur..kalau kita selalu ingat dan bersyukur dengan rezki yang allah swt beri dan redho dengan ujian2 nya dah tentu2 la kegelisihan itu tidak menjadi parah..

7 - selalu2 la ingat pada mati..ni mati jea yang selalu ingat kat korang kan..hoho

8 - tiang agama adalah solat..kalau tak solat senget lah agama nya..senget la jugak kehidupanya..sebab solat mempengaruhi seluruh kehidupan dan solat juga boleh menjegah kejahatan..

9 - sama2 la merawat diri dan gelisah yang tak tentu arah tu dengan membaca al quran..






ni jela yang cinonex tau sikit2..just nak share..info ni cinonex dapat dari inbox email cinonex..ntah sapa2 yang anto..yeahhh

No comments: