Monday, 28 February 2011

berniaga biarlah jujur walaupun berniat baik

as salam


helooo..masa tengah menaip entry ni jam pukul 10.33..tipu kalau tak ada manusia yang tengah mencekik tu ha..pukul 3 pagi pun bersepah lagi bohjan dengan bohsia dekat kedai mamak..ini kan pula si gadis ayu dan teruna di rumah..



macam2 perangai manusia ni ada kalau bab berniaga..yang jujur tu ok la tapi bagaimana yang tak berapa nak jujur tu??..tulis dekat bunting harga lain tapi bila dah order harga lain pulak..bila di tanye kenapa harga boleh jadi lain..kate nye yang lebih tu didermakan pada masjid..



ok la mungkin niat tokey kedai tu baik nak membantu..tapi bagi mana perasaan orang yang menghulur duit tu..adakah dia iklas nak beri??..tak ke die rasa tertipu atau sebagai nye..katekan la orang tu tak iklas nak memberi tak bermakna la hasil derma pada masjid tu..



tak pun buat nye ngam2 soi jea orang tu bawa duit banyak tu tak ke toye muka lapan inci tahan malu tak cukup duit nak bayar makan..balik rumah berguling weyy sebab malu..bagi cinonex tak perlu la ko buat bunting tu mahal2 promok sana sini dengan harga yang kau pompang pompang kang..cinonex lempang karang baru tau..tak pun stalat atas dahi laju2..



ok tipu tak ade mase nak buat kerja macam tu..tak perlu buat besar2 tak pun tulis dekat bunting sebahagian dari hasil jualan tu akan di dermakan..cakap terus terang kan senang..ingat orang ni kedekut sangat ke..bersedekah tu besar pahala nye..dulu cinonex pernah buat entry pasal bersedekah nak bace tenyeh sini dan disini..besar fadhilat bersedekah tu..



so berniaga la dengan jujur walaupun niat anda baik nak membantu..supaya jangan ada rase tertipu..banyak persepsi yang akan timbul..contoh nye betol ke orang ni nak bagi pada masjid??..jangan jadikan masjid sebagai modal sudah la..



tepok dada tanye selera untuk menilai..






p/s..cinonex terkena..takpe halalkan dunia akhirat..peace =)

4 comments:

cik ina said...

pernah jugak mengalami benda macam ni.betol tu.kenapa la x tulis siap-siap kan nak guna untuk derma,ikhlas la sikit pelanggan masa nak hulur duit tu... :))

cinonex coreyan said...

@cik ina: yeaa betul2..buat nye orang tu tak halalkan ha cane??

Ai Ni.. said...

lor..tak sangka ad kes camni..huhu..lom pnh kena..tp klu ye pon nak suh org derma,kan patut gitau dr awal lg..ni cam pksaan je..mmg dah len lah jdnya nnti..adui~

cinonex coreyan said...

@Ai Ni..: yup..tak ke rasa orang tu menipu pelnggan..rasa macam nak buat kerja amal jadi tak iklas pulak..