Friday 22 April 2011

kisah sejarah nabi muhammad - part 3

assalamu'alaikum dan bismillah


helooo..macam biasa la bila hari jumaat nak share yang islamic sikit..tak perlu nak jadi baik dulu baru nak buat kan..ibarat korang ade satu cinonex ade satu..dah jadi dua kan..jangan satu tambah satu jadi 3 plak..jaga2 ada maksud di sebalik kata2 itu..haha..entry part 2



Islam Dan Nasrani

Kekuatan inilah yang telah menyebabkan Islam itu tersebar, telah dikonfrontasikan langsung dengan pihak Nasrani yang menghadapinya dengan sikap permusuhan yang sengit sekali. Muhammad telah berhasil melawan paganisma dan mengikisnya dari negeri-negeri Arab, seperti juga yang kemudian dilakukan oleh para penggantinya yang mula-mula, di Parsi, di Afganistan dan tidak sedikit pula di India.


Pengganti-pengganti Muhammad telah dapat juga mengalahkan kaum Nasrani di Hira, di Yaman, Syam, Mesir dan sampai ke pusat Nasrani sendiri di Konstantinopel.


Seperti halnya dengan paganisma, adakah juga terhadap agama Nasrani akan senasib mengalami kelenyapan sebagai salah satu agama


Kitab yang juga dihormati oleh Muhammad dan yang juga mendapat wahyu melalui Nabinya? Adakah orang-orang Arab itu, Arab pedalaman yang datang merantau dari pelosok jazirah padang pasir yang gersang, akan ditakdirkan juga menguasai taman-taman Andalusia, Bizantium dan daerah-daerah Masehi lainnya? Lebih baik mati daripada itu.


Selama beberapa abad terus-menerus antara pengikut-pengikut Isa dan pengikut-pengikut Muhammad telah terjadi peperangan yang terus-menerus.


Dan peperangan itu tidak terbatas pada pedang dan meriam saja, malah juga diteruskan sampai ke bidang-bidang perdebatan dan pertentangan teologi yang dibawa oleh pejuang-pejuang itu, masing-masing atas nama Muhammad dan atas nama Isa, masing-masing mencari jalan mempengaruhi umum dan beragitasi membangkitkan fanatisma dan semangat rakyat jelata.




salah silap sila perbetulkan..bersambung next entry..

2 comments:

KUREKURE COMEL said...

beb..setiap patah perkataan tu menggunakan bahasa tinggi....



israel laknatullah....moga ALLAH membalas perbuatan mereka...

dean said...

best ntry