Thursday 19 May 2011

cinonex terdejavu lagi

assalamu'alaikum dan bismillah


helooo..yehaaa ni la die habit cinonex..bila dah terupdate satu entry mula la nak update banyak2 entry silap2 kerja lain ape pun tak jadi..tapi bagus jugak cinonex bukan buat ape pun kat opis ni ha..cinonex dok makan gaji buta jea..kalau sapa2 nak join crew cinonex jangan malu2 nak anta resume..haha


cukup2 mukaddimah tu..tak perlu sekapur sireh yang panjang2..dejavu?? mesti ade mereka2 yang tak tahu ape maksud dejavu..cinonex pun tak ada la tahu sangat pasal ape itu dejavu..nak percaye lebih2 pun tak boleh jugak kan..



Definisi Deja Vu

Deja vu berasal dari kata Perancis yang berarti “telah melihat“. Kata ini mempunyai beberapa turunan dan variasi seperti deja vecu (telah mengalami), deja senti (telah memikirkan) dan deja visite (telah mengunjungi). Nama Deja Vu ini pertama kali digunakan oleh seorang ilmuwan Perancis bernama Emile Boirac yang mempelajari fenomena ini tahun pada 1876.



ok cinonex bagi contoh yea..korang datang ke suatu tempat yang baru pertama kali pergi atau datang tempat tu..tapi rasa macam familiar sangat dengan tempat tu..rasa macam selalu jea pergi padahal itu adalah kali pertama..kadang2 korang tak pasti dan macam mane korang rase tempat tu macam dah biasa je korang pergi..



ok itu la serba sedikit nak cerita maksud dejavu ni..nanti cinonex bebel panjang2 kat sini tak ada orang nak bace pulak..jangan malu2 nak search yea..semua cinonex nak suapkan kurus la cinonex macam ni..ke korang nak cinonex suapkan dengan laptop 14 inci ni ha..besar ni wey hempuk anjing pun mati..hehe



itu dari segi kajian manusia la..perkara yang biasa berkaitan dengan dejavu ni mesti berkaitan dengan tido dan roh..ada yang mengatakan roh kite berjalan..



Di dalam ayat Al Quran ada dijelaskan tentang kedudukan roh ketika tidur ini, dan memang Allah SWT memegang roh orang yang mati dan ketika tidurnya, dan melepaskan kembali sampai waktu yang ditentukan.

Firman Allah SWT maksudnya: "Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan memegang jiwa orang yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa orang yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir". (Az Zumar ayat 42)




itu jela kot yang cinonex nak gebang..bukan ape cinonex mengalami sesuatu perkara yang cinonex rasa macam biasa sangat..tapi padahal baru jea pertama kali..meh kite layan lirik lagu dejavu..weeeeee



dr.kronik - dejavu

denunganmu, dejavu
Senyumanmu, dejavu
Sentuhanmu, dejavu
Lirikanmu, dejavu…

Bagaikan satu kejutan
Keluar pintu lamunan
Masuk ke pintu impian

Bisikanmu dejavu
Belaianmu dejavu
Sentuhanmu dejavu
Rangsanganmu dejavu

Leburkanlah kekalutan
Yang yang kaburkan oh! Pandangan
Aku dalam pencarian…

Leraikanlah rantai yang membelenggu
Ku yang dah jemu, aku dah lesu
Ku yang tak tentu hala tuju
Aku merayu…

Leraikanlah rantai yang membelenggu
Ku yang dah jemu, aku dah lesu
Ku yang tak tentu hala tuju
Aku merayu…

Hanya mampu merayu…






p/s..waaa lame dah tak update blog macam ni..huhu

4 comments:

Addien said...

dejavu ada kena mengena dengan deria keenam...dan ia adalah wujud pada setiap individu cuma ia terhijad sja..nnti WADi cuba postkan entri berkaitan ni kalau berminat n ada request lah insyaAllah

Muhammad Izuan said...

pernah beberapa kali rasa macam situasi tu pernah berlaku... seolah2 dunia ni roling sekali lagi selepas alam kematian.

penglipur said...

@Ad-Dienbetul2..yea sila2 untuk ilmu..

penglipur said...

@Muhammad Burn iye betul la..