Wednesday, 4 May 2011

kek dan lilin ulang tahun kelahiran

assalamu'alaikum dan bismillah


heloooo..selamat petang kepada rakan2..mata dah naik lebam biasa la menahan ngantuk selepas mencekik tengah hari..sila lakukan pekerjaan anda dengan jujur dan seiklas hati yea jangan curi tulang tinggal daging..


kek ulang tahun kelahiran..yes bila time ade jea tahun kelahiran kek pasti tidak telepas..tapi boleh ke nyanyi2 sambil tipu lilin ni ha..ok la malas nak gebang lebih2 buat tambah dosa jea..




Hukum menyambut hari jadi dan hukum meniup lilin


Maka jawabnya berdasarkan beberapa orang ulama’ kitab-kitab terbaru (ulama’-ulama’ yang lama tidak menyebut tentang perkara hari jadi ini) diantaranya seorang ulama’ besar di Universiti al-Azhar melalui kitabnya ‘yas a luu naka fiddin’ hukumnya bida’ah yang harus.


Bida’ah kerana tiada contoh yang dibuat pada zaman Nabi Muhammad S.A.W. . Harus pula kerana tiada ayat, nas atau hadis yang melarang menyambut hari jadi maka harus asalkan biarlah dengan cara yang tidak bercanggah dengan Islam.


Hukum meniup lilin ini adalah haram kerana amalan ini tiada dalam agama lain melainkan agama kristian. Barangsiapa yang mengikut satu adab yang lazim untuk sesuatu kaum sahaja maka termasuk kaum itu.


cinonex beli kek ni dekat sini


Setengah ulama’ mengatakan boleh buat kek tetapi tidak boleh tiup lilin dan bernyanyi. Sebaiknya berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. . Sesiapa yang berselawat ke atas atasku (Nabi Muhammad S.A.W. ) sekali maka Allah akan mengampunkannya sebanyak 10 kali dosa-dosanya.


Bersyukurlah kerana Allah masih memberikan kita peluang untuk hidup bukannya bergembira sedangkan semakin banyak hari jadi yang kita sambut untuk diri kita semakin tua umur kita dan semakin dekat kita dengan hari kematian kita maka patutkah kita bergembira, bertepuk tangan atau seumpamanya?


Sumber: Al-Azhar Ad Din



ok sebenarnye bukan ape..cinonex nak ucapkan selamat ulang tahun kepada teman cinonex..semoga peningkatan usia mu sejajar dengan amalan mu..semoga panjang umor di murahkan rezeki dan di berikan kesihatan..tak lupa jugak harap dipermudahkan segala urusan harian mu..

dan tak lupa2 jugak cepat2 bertemu dengan pasangan hati mu agar lengkap dalam melakukan ibadah allah swt tuan kepada tulang rusuk..cinonex tak sabar nak makan nasi minyak orang kawen ni ha bukan nasi minyak beli kat gerai tu ok..tapi cinonex tak nak la makan nasi minyak yang biasa2 ni..kurang2 nasi minyak dan lauk pengantin..haha

jangan fikir yang tidak2..




p/s..kunfius sungguh la..ada ke orang buat kek hari jadi macam kek dalam pic tu..dah macam kek orang kawen dah..haha

14 comments:

Ly_Tulip said...

owh..spesel enti tok sy kah?? esok mu besday~ :p

tikin said...

shanteq la kek tu cinonex :)
meh cni ckit..wakaka :P

cinonex coreyan said...

@Ly_Tulip aah..spesel tuk semua kawan cinonex dan juga kepada mereka yg lahir pade tarikh hari ni..=)

cinonex coreyan said...

@tikin ambik2..jgn malu2..kalau ambil memng tak malu la tu..hehe

**::CIKNUURUL::** said...

besday ku sudah lepas,.dn mse tu pon ade mkn2 kek,.ngeee~~lame sgt dh xmncekik kek!,.hehe,.

As Yusra said...

chantek kek tuh..^^, huhu..tapi rase die.?? err... hehe..

thanks 4 de info cinonex. bole tunjuk kt mmbe. sbb ade yg pertikaikan nape xbole tiup lilin bile smbut befday. as xtawu na tergkn cemane. wuwu~ T___T

cinonex coreyan said...

@**::CIKNUURUL::** org suh makan kek tu bukan suh pegi cekik..hehe

cinonex coreyan said...

@As Yusra rasa die nanti cinonex tanye..hehe..share is sharing..ibarat cinonex ada satu nanti korang bagi la cinone 1..=)

NuNu BeBeH said...

Cinonex nak wish Eid Milad kat Hosni Mubarak ey...hehehe..

Btol2...
Islam melarang kita meniru budaya2 org kafir ni...
Cukup la potong2 kek..
xyah nak tiup2 lilin...
wat xselera je nnt..ehehehe...

Cinonex taon ni selebret besday ngan nana ey...
nak kek mcm dlm gambo tu..hahaa..:p

intan izani said...

sy makan kek takde lilin2 pun... hehe

Mohd Ridhuan said...

kek yang tu spesel untuk org kawen je...
uhhuuhuhhu
yang xkawin kene cepat2 kawin la...

nice entri..

tqaroslan said...

semalam burfday adik sy..
baru je tiup lilin n nyanyi semalam...
rupenye tak boleh...
baru tahu..
terime kasih...

nama saya SYAWAL FITRAH said...

weyh! besday saya punye ke entry ni? *perasab jap! hahah.. huh! besday thun ni xdpt kek pun~ =.="

hasz said...

kek ari jadi boss cinonex tu.... boss bila boleh gaji ni...