Wednesday 14 September 2011

jodoh macam parking kereta



assalamualaikum dan bismillah..



alohaaa..tak ada angin tak ada ribut tiba2 jea hujan..kan dah terpaksa cinonex menaip satu entry..ahh apa kene mengena taip entry dengan hujan pulak..yela kalau time hujan2 ni buat taik mata pun sodap..mau minggu depan baru bangun..

rembat kat laman jodoh..


bila sebut pasal jodoh ramai yang bujang2 ketaq lutut bila la jodoh aku nak sampai..lebih2 lagi mereka2 yang umur nye hampir terbabas..tak ketinggalan jugak pada yang nak menambah cawangan..tapi cinonex tak nak pun cerita pasal poligami kat sini..kasi la can pada yang bujang2, buaya2 semua yea..teringat pada satu artikel mungkin ramai yang dah tahu..sekadar peringatan untuk diri cinonex..


jodoh ni macam parking kereta

sedang kita mencari parking yang kosong, sedar tak kita, masih ramai lagi yang mencari tempat parking kereta seperti kita..kadang2 berulang kali melalui lorong yang sama, masih tidak kelihatan tempat kosong untuk parking..


dalam mencari jodoh, kita perlukan usaha...jangan berputus asa.kadang-kadang juga, kita mengikut kereta di hadapan dan diiringi kereta dibelakang, namun jika terlepas pandang, kereta belakang dapat tempat kosong selepas sesebuah kereta mngosongkan tempat itu. mesti frust sampai gila dan mungkin jugak ada yang guling2..



dalam kita tak duga, kita telah terlepas pandang pada seseorang yg begitu baik pada kita dan kita abaikannya..kemudian apabila seseorang itu terlepas pada orang lain, kita pasti menyesalinya..jadi peka pada sekeliling kita..


untuk mendapatkan satu tempat parking yang kosong pun memerlukan masa yang lama..tapi, sekiranya nasib yang baik, setibanya kita di tempat berkenaan, kebetulan ada pula kereta yang ingin beredar keluar dari tempat parking itu..time tu, mula la kita tersenyum lebar..mula la, bagi hormat pada pemberi parking tersebut..



jodoh kadang2 datang tanpa di duga, mungkin kali pertama bertentang mata sudah berkenan di hati..jadi sedikit sahaj usaha yang perlu di lakukan..


dalam hal ini juga, ada yang mengamalkan ketidakadilan, penat-penat kita kereta lain menunggu giliran, kereta lain yang datang lewat dari kita, terus masuk tempat parking yang baru dikosongkan..aduhh, mesti sumpah seranah habis pada si pemilik kereta itu. namun, mana lah kita tahu, ada tempat parking yang lebih baik dari tempat parking tadi. tempat yang teduh, selamat dan dekat dengan destinasi kita..



sekiranya kita sudah yakin akan mendapat seseorang sebagai jodoh kita, namun takdie allah swt menentukan segalanya, terdapat orang lain yang 'potong line', jadi kemungkinan itu dugaan dan ujian untuk diri kita..redha la tak perlu nak bermasam muka dan berdendam..terima hakikat itu sebagai ketentuan illahi..mungkin kita akan dapat yang lebih baik..



sumber : sumber2 yang boleh dipercayai..hehe



tetiba terasa nak menaip entry macam ni bila terkenangkan ramai sahabat2 cinonex yang merungut pasal jodoh..tak jumpa yang sesuai la, berat jodoh la, jodoh dah mati kat dunia ni la dan macam2 lagi..kalau nak cinonex ceritakan kat sini mau berbuih mulut sapa yang bace ni karang..


bagi cinonex setiap manusia tu ada jodoh masing2..sudah tetulis di luh mahfuz manusia itu dijadikan berpasang pasangan..cume kite tak tahu bila kita akan bertemu jodoh dan dimana pasangan kita..so haruslah bersangka baik pada allah swt..


jangan putus asa dalam mencari jodoh, setiap ape yang berlaku itu ada rahmat dari allah swt..apa yang harus kite lakukan sabar, berdoa dan teruskan saja niat yang baik..jangan terlalu terkenangkan peristiwa yang sudah2..iklaskan, lepaskan dan redhakan apa yang tertulis dengan ketentuan ilahi..









p/s..cinonex bujang lagi..haha

20 comments:

MakNana said...

suka..suka...

saya pon bujang lagi...hahaa!!

Karya Hati said...

huhuhu...aku ingat pesan ko.... :)



P/s:bujang lah sgt! hahaha

fuad ansari said...

seolah2nya...

kereta(wanita) byk, parking lot (lelaki) sikit... (",)

gurau2 je.. jgn marah ye.. (",)

thomas said...

kalau parking semua penuh?

cik kiwi's said...

ye. jangan putusss asa..:)

aamalinaazman said...

hahahhaa
yg tang p/s tu yg syok tu
kikiki
betollll
semoga jodoh yg terbaik itu menemani kita
jgn diabaikan apa yg dtg kpd kita
mana tawu satu ari nanti itu yg terbaik buat kita =]


weee
maceh sudi mai belog mimi tadii
dah follow siniiii!
toink3
calam kenaaaai =]

ctk said...

hehehe...1st time bace..btoi tuh...stiap manusia adew jdOh masing2...yg penting usaha.xsalah mencube :D

zety said...

ehem saya pun bujang lagi=)

hehe

Akak Kembang said...

Jodoh ditangan Allah. Jika sudah tertulis..umur berapapun pasti ada jodoh..

mmuse said...

jodoh pun kena cari jugak hehe usaha mesti mau..

Unknown said...

sharing is loving..(^_^)..

jodoh ketentuan ditgn tuhan..selame mane yang tertulis, jodoh akan dipertemukan juger..(^_^)..

waa..cinonex bujang, tapi suda ade isi dihati..hehehe..

simanis said...

Dan...kadang2 kita juga mungkin dipertemukan dengan orang yg salah...dugaan...

NoorNazuha said...

ada org,umur 50 baru bertemu jodoh kan..

HaiDa HiDa said...

jodoh, pertemuan, ajal dan maut semuanya ketentuanNYA.. tapi jgn sekali-kali kita berputus asa dan menyalahkan takdir.. setiap apa yg ebralku ada hikmahnya..

Just Mini Love said...

betul2. setuju dgn kata2 kat entry ni..hehe

Unknown said...

aku pun nak jd bujang jugakla..
ahaha

Zyla said...

mak selalu pesan cari jodoh masa kat ipta.. nanti habis ijazah dapat kerja terus kahwin.. semudah itu kah perancangan sekarang?? hurm mcm mana pulak bg yang dh lama kapel, tapi pakwe umur jauh bea.. 9 thn padahal si pmpn tu baru 19?? lepas diploma terus kahwin.. alahai... ada org kata jodoh jgn dikejar, tapi nanti dia dtg sendiri. ada juga yang kita usaha tapi tak menjadi. mungkin itu bukan yang terbaik..

Anati Soki said...

mintak share di fb :)

~ Lady Nad ~ said...

Ye, penantian tu suatu penyeksaaan kan. nak cari parking yang betul2 sesuai dgn kereta kita ni. tp bila parking pun kdg2 org try an error je.. berkepit bukan maen, last2 g kawen ngn owg len..ish2...

hnahdy said...

bukan jodoh datang sendiri?