Monday 27 December 2010

kaum ad



dulu mase kecik2 cinonex selalu tertanye tanye kenape kubur orang zaman dulu bersaiz besar dan panjang??

baru baru ini aktivitas eksplorasi gas wilayah selatan gurun pasir arab menemukan tengkorak manusia dengan ukuran raksasa yang mengejutkan.wilayah di gurun pasir arab selatan ini di sebut ''penempatan kosong'' (empty quarter atau rab al-khaliy).



fosil manusia raksasa di temukan oleh tim the aramco exploration.sebagaimana di nyatakan allah swt dalam al quran bahawa dia pernah menciptakan manusia dalam ukuran besar.mereka adalah kaum ad di mana nabi hud as di utus ke situ untuk menyeru manusia pada kebenaran..



tubuh mereka berukuran besar, sangat tinggi dan kuat kerana itu mereka boleh memelok sebuah pokok besar dan mencabutnya..kemudian setelah allah swt memberikan kekuatan pada mereka dengan melebihkan mereka dari umat yang lain..mereka menjadi umat pendurhaka, mendustakan serta menentang kenabian hud as..



sebagai hukumannya mereka kemudian di azab oleh allah swt..

“Adapun kaum ‘Ad, maka mereka telah dibinasakan dengan angin yang sangat dingin lagi amat kencang, Allah menimpakan angin itu kepada mereka selama tujuh malam dan delapan hari terus-menerus; maka kamu lihat kaum ‘Ad pada waktu itu mati bergelimpangan seakan-akan mereka tunggul-tunggul pohon kurma yang telah kosong (lapuk). Maka kamu tidak melihat seorang pun yang tinggal di antara mereka.” (QS. Al Haaqqah, 69: 6-8) !

semua gambar di klepet dari pokcik google

para ulama arab saudi meyakini penemuan ini adalah kaum ad dari zaman nabi hud as tersebut..demi pengamanan situs, militer arab saudi telah menjaga kawasan penemuan ini dan seorang pon tak di izinkan memasuki ke lokasi kecuali para petugas eksplorasi aramco..










p/s.. al quran itu benar



3 comments:

syeraheenim said...

ermm tak taw lak .. org zaman dulu besar besar :D

penglipur said...

@syeraheenim: hola..dalam al quran pun kan ada cakp pasal kaum ad ni =)

~ selowmelor ~ said...

betul betul betul :)