Tuesday 18 January 2011

fadhilat bersedekah

salam

harlu tetiba cinonex terdetik hati nak buat entry pasal bersedekah ni..hari tu cinonex pernah buat satu entry mengenai seorang remaja yang memerlukan bantuan..nak baca deka tolong!! walupun hanya 1 ringgit..tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima..membantu sesama saudara islam..


nabi s.a.w pernah mewasiatkan dan berpesan kepada saidina ali..'wahai ali ketika selesai allah menjadikan syurga''.


maka syurga lantas bertanya : ''wahai tuhan, untuk apakah engkau jadikan aku?''

jawab allah swt : ''untuk orang yang murah hati dan berbakti''


maka jawab syurga : ''ya aku redha''


dan berkatalah neraka : 'wahai tuhan, untuk apakah engkau jadikan aku?'


jawab allah swt : ''untuk orang yang kikir, kedekut dan sombong''

maka jawab neraka : ''ya aku redha untuk keduanya''



wahai ali..aku lihat tertulis atas pintu syurga : ''engkau di haramkan terhadap orang kikir, orang yang menderhakakan kepada kedua ibubapanya dan orang yang mengadu dombakan orang''


wahai ali..sesungguhnya orang yang murah hati itu hampir kepada allah swt, hampir kepada rahmat nya, jauh dari siksaan..dan adapun orang yang kikir (kedekut) itu jauh daripada allah swt, jauh dari rahmatnya dan hampir kepada siksaan..


wahai ali..takutlah kamu dengan doa orang murah hati, kerana sesungguhnya orang yang murah hati itu terlanggar atau tersungkur, allah swt akan memegang tangannya..


begitulah besarnya fadhilat orang yang bersedekah iaitu di angkatkan darjatnya, di tulis baginya seribu kebajikan dan doanya di makbulkan..




so tepuk dada tanya selera..terpulang pada hak individu nak bersedekah pada mereka2 yang memerlukan..tak miskin pun kalau korang sedekah kan walau hanya 1 ringgit..malah allah swt akan memberikan rezeki yang melimpah ruah lagi..

kite kene ingat..apa yang berada di atas dunia ni semua pinjaman dari pada allah swt..hari ni korang jadi kaya hari ni jugak korang boleh jadi pape kedana..



peringatan kepada diri cinonex juga..










p/s..mod serius hari ni..haha

No comments: