Friday, 28 January 2011

nama mekah dan kaabah yang di sebut dalam al quran

salam jumaat..

harluu macam biasa la bila time jumaat ni kene islamic2 sikit..tak banyak sikit pun jadi la..yang penting kite boleh share cinonex ada 1 ilmu korang ada 1 ilmu..bila dah satu tambah satu jadi la dua ilmu..tu pun tak kan tak tahu..cikgu sekolah korang dulu tak sempat ajar ke..ke mati tergeliat lidah masa nak sebuat perkataan dua tu..


ok2 cukup mukadimah pagi jumaat ni cinonex..mungkin ada yang dah tahu ada yang tak..cinonex buah cempedak kalu salah sila perbetulkan yea..



mekah al mukarramah

- mekah mempunyai 11 nama yang tersebut di dalam al quran

1 - makkah
2 - ummul qura
3 - bakkah
4 - al balad
5 - baladul amin
6 - baladati
7 - haraman amina
8 - wadi ghair zi zar en
9 - ma aad
10 - qaryah
11 - masjidil haram



kaabah

- kaabah mempunyai 6 nama yang tersebut di dalam al quran iaitu

1 - al kaabah
2 - al bayt
3 - baitullah
4 - baitul haram
5 - baitul atiq
6 - qiblah




lain2 info mengenai kaabah mengikut riwayat sejarah bahawa kaabah di bina di antaranya oleh..

1 - di bina oleh para malaikat
2 - oleh nabi allah adam a.s
3 - oleh sheet bin adam a.s
4 - oleh nabi allah ibrahim dan nabi allah ismail a.s
5 - oleh kusai bin kilab
6 - oleh quraisy
7 - oleh abdullah bin zubair pada tahun 7 hijrah
8 - oleh hajjaj bin yusof pada tahun 74 hijrah
9 - oleh sultan murah al usmani pada tahun 1040 hijrah
10 - oleh malik fahd bin abdul aziz pada tahun 1418 hijrah



hajarul aswad

1 - ianya merupakan yaqut daripada batu syurga
2 - di letakkan di salah satu sudut daripada sudut kaabah oleh nabi allah ibrahim a.s
3 - di sunatkan mencium dan istilam ketika tawaf


multazam

1 - terletak di antara rukun hajarul aswad dan kaabah yang mulia
2 - jarak di antaranya keduanya sekitar 2 meter
3 - salah satu daripada tempat mustajab doa


hatim (hijir ismail)

1 - terletaknya makan nabi allah ismail a.s dan siti hajar ibu baginda
2 - sebahagian daripada kaabah yang mulia
3 - salah satu daripada tempat mustajab doa


mizab

1 - mula2 di letakkan oleh orang2 quraish
2 - mengikut ulama salaf di bawahnya dengan hatim merupakan tempat mustajab doa






p/s..salah silap sila perbetulkan yea..cinonex pun belajar2 lagi







3 comments:

najwa's said...

yeah, thanks for da info! :)

Mohd Ridhuan said...

info yang berguna

cinonex coreyan said...

yeah..ilmu di kongsi bersama =)