Monday, 11 April 2011

tak salah mencuri bukannya bertuan?

assalam dan bismillah



heloo..baru bekesempatan nak menaip sesuatu..biasa la projek juta2 kan mesti la sibuk..mata usah nak cerita setan bergayut2 nak suruh orang tido..main jauh2 boleh tak..


cinonex rasa terpanggil nak mengebang mengenai benda2 yang bukan hak kite tapi kite ambil..di suatu pagi yang damai..angin bertiup sepoi2 bahasa menguis rambut2 cinonex menunjukan muka yang tak berapa nak hensem..lalu ku pulas jua pencikit minyak motor honda cbr1000 ku untuk ke kedai membeli nasi lemak..ahhh sudah2 jangan nak mencarut cinonex..


bukan ape..cume pagi tadi terpandang sesuatu yang menarik hati cinonex..seorang perempuan memboyot perut mengandung parking kereta beliau di bawah pokok mempelam yang rimbun dengan buah berhampiran dengan rumah cinonex..ku sangkakan keretanye rosak atau sebagai nye..tapi tanpa rasa segan dan silu beliau terus turun dari kereta lalu menjolok buah mempelam itu..


yang lagi tanpa rasa segan tu die siap bawa geng tu dengan penjolok sekali..itu la yang paling tak tahan..bila cinonex memandang beliau hanya tersenyum macam kerang busuk..mungkin kepingin menikmati buah mempelam kot..biasa la mak buyung kan..selera lain macam la..





Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Q.S. Almaidah (5) : 38)



apabila ia mencuri untuk pertama kalinya..maka di potong tangannye yang kanan pada bahagian pergelangan telapak tangan..bila mencuri untuk kali kedua nya..di potong kaki kirinya dari aras tuas tumit..mencuri untuk ketiga kalinya di potong tanganya yang kiri..dan yang keempat dipotong kaki kananya..kalau masih juga mencuri..dipenjarakan sampai ia bertaubat..



syarat hukum mencuri

1 - pencuri tersebut sudah baligh, berakal dan melakukan pencurian itu kehendaknya..
2 - barang yang di curi itu sedikitnya sampai 1/4 dinar..
3 - barang itu bukan kepunyaan si pencuri dan tidak ada jalan yang menyatakan bahawa ia berhak atas barang2 itu..






tak salah mencuri atau mengambil bukan nye bertuan??..mungkin itu la ape yang terlintas dalam fikiran..yela memang la pokok tu kat depan rumah orang..tapi tak tau sapa punya tuan..cinonex yang dah bertahun duduk kat situ pun tak tau sapa punya dan tak pernah ada orang pedulikan pokok tu walau berbuah..atau mungkin ape yang difikirkan daripada tak ada orang ambil baik aku yang ambil kan dari buruk saja..


tapi sekurang2 nye bertanye la dulu siapa yang punya..mungkin orang depan umah cinonex tu tuanye..tak ke berdosa da sebab mengambil tanpa izin..kalau orang dekat2 situ tak apa la jugak ni entah datang dari mana..taman umah cinonex ni selorong jea umah boleh kira dengan jari tangan tak cukup jari tangan jari kaki ada kan..nak kata sedara mara orang dekat rumah tak pernah tengok pun..


ape yang terfikirkan sekarang..dah la perempuan tu mengandung..apa akan jadi dari benda yang die makan tu.dah tentu jadi darah daging die,ada baby dalam perut lagi..tak ada duit sangat dah ke nak beli sendiri..kalau tak ada buleh cinonex hulur seringgit dua..



terpulang la pada hak individu..ini cume pandangan cinonex saja..salah silap sila perbetulkan yea..peace






p/s..macam2 ada =)





berita hot!!
petang tadi tanye akak pokok mempelam tu memang orang depan rumah cinonex punya..anak die yang tanam..dah riki line sekali,hanya mampu melihat..orang tu ambil nahh selagi ada buah kau sebat..ko ingat wakaf punya ke..jadi darah daging wey..makan haram la..fikir2 kan..!!

43 comments:

zaty luvlianncezzz said...

perghhhhh..mst terasa bagai kalo si gurl tue bca nie kn :)

NuNu BeBeH said...

sangka baek...
die da mintak izin tu..hehee...:D

beautiful_rose said...

tapi berapa ramai yang sedar...

maizalove said...

x berani nak amik atau makan kalu xtau sapa yg punya..abih tu cinonex x tegur ke hehe..

cinonex coreyan said...

@zaty luvlianncezzz tu pun kalau die nak terasa la..hihi

cinonex coreyan said...

@NuNu BeBeH yea2..org sangka baik la ni..hehe

cinonex coreyan said...

@beautiful_rose orang yg lalu nak pegi keje la..

cinonex coreyan said...

@maizalove yea betul..cinonex tgk jela..

shezwan said...

pokok jambu kat depan rumah aku pun dah banyak kali orang curi.. siap kebas batang2 sekali.. bertuah tol.. haha..XD

cinonex coreyan said...

@shezwan sapa yang bertuah tu..ko ke pencuri tu??haha

mommylavender said...

salam malam cinonexcoreyan~ kesian lak pompuan tu mengandung, tapi si pompuan tu pun satu tak ke sedo...hadui~ jadi darah daging tu, lau seribu kali teringin pun bertanya la dulu...ni la akibat malu bertanya udah sesat makan~

cinonex coreyan said...

@mommylavender wsalam wbt..iyola mmommy..dah la ngandung plak tu..sian ke anak tu..

YaNa YassiN said...

malu bertanya,.. rosak badan... hurrmmm !!

cinonex coreyan said...

@YaNa YassiN pepatah baru ni..hehe

kpah k-poh said...

masih ada yg tak reti...

cinonex coreyan said...

@kpah k-poh cikgu die tak sempt ajar kot..mati kene potong tgn..=)

CahayaCintaIlahi said...

wah pest time komen sini .. slalu bw je.. hi cinonex.. neway kisah ni mmg perlu dijadikan tauladan.. mmg betul ape yang cinonex ckp tu at least mintak la izinkan.. barulah sedap sikit nak amek.. ni idak.. tanpa rasa bersalah dan segan silu lak tu .. aih manusia skrg .. tak taw la nak cakap ape ... kita bakor je hehe

awie958 said...

nape cinonex tak masukkan gambar dia tengah ambil buah sekali kat sini, boleh gak tengok muke orang tu...

wanacesh said...

laa,,engt kan betol boleh ambil,,saya kan kalo jumpa siling 20 sen atas jalan,,saya ambik je,,takpe ke?huhu,,

syairahmohdanuar said...

bhahaha.sian sian x) lawak gila yg bawak penjolok tu.haha

dina darwina said...

berfikiran positif: mn taw die dh minx izin dn die yg tanam buah mempelam tu dulu3

AkuMuzikFilem said...

tah la. kadang2 berfikiran rugi jika rezeki tuhan tidak fullt utilize kan. tapi, kalau dulu waktu kecil, takut nak ambil walau tak bertuan. mungkin apa yang patut kita buat, usaha atas mencari tuan asal. kadang mungkin tuan asal sudah menghalalkan

Myss Irah said...

hye cinonex.. nape xbg tazkirah jer orang tu.. bru betol..XD

cinonex coreyan said...

@CahayaCintaIlahi yea..yg klako tu buat muke toye jea mase jolok buah tu..hehe

cinonex coreyan said...

@awie958 nak ambik gambo guana..tepon pun cap ayam..hehe

cinonex coreyan said...

@wanacesh tepok dada tanye selera nak ambil ke tak..semua dah boleh berfikirn matang..=)

cinonex coreyan said...

@syairahmohdanuar haha..biasa la nak buat guana kan..

cinonex coreyan said...

@dina darwina minta izin tak tau la kan..tapi kan kat bawah tu ade tulis ank tuan rumah depan tu yg tanam..

cinonex coreyan said...

@AkuMuzikFilem harap2 biar la tuan pokok tu menghalalkan ape yg di ambil..tapi bgaimana kalau die tk halalkan??cane budak yg di kandungkn siibu mkn benda mcm tu..dfdarah daging tu..

cinonex coreyan said...

@Myss Irah cinonex riso die tazkirah cinonex blk jea..haha

FreESiA said...

ishk3..x patut betul ibu mengandung tu..x fikir kesan untuk bakal anak yang dia akan lahirkan nanti...

cinonex coreyan said...

@FreESiA emm tu la pasal..

toyolkiut said...

mengidam ke?
oh..
dr ambik cmtu, baik beli je..
bkn mahal mana pun buah tu..

Cik Su Life Cycle said...

kalau hukuman cam tu ade.. takkan ade orang mencuri lagi kan

cinonex coreyan said...

@toyolkiut mungkin la kot..aah bukn mahal pun..

aNiss :):) said...

dia mengidam sangat kott! ngee =)

aNiss :):) said...

dia mengidam sangat kott! ngee =)

Khairil said...

apalah nak jadi dgn manusia yang mcm ni...astaghfirullah...

cinonex coreyan said...

@aNiss :):) mungkin la..tapi tak salah kan kalau bertnye dulu..

cinonex coreyan said...

@Khairil biasa la nak buat guana..ingt wakaf punya agaknye..

YAYA AZURA said...

alahai mak buyung tu pun...bukan setkat dia je yang makan..anak dalam perut pun makan..tak fikir ke kesannya nanti..

salam kenal...

Wanzi said...

jangan ambil kalau bukan hak kita .... sah bersalah

Miecyber said...

Pencuri patut di hukum...

Tenaga Turbin Angin di Uruguay