Wednesday, 22 June 2011

curi ayam sembelih ayam

assalamualaikum dan bismillah..



yahuuuuuu..akhir nye sempat jugak cinonex nak menaip sesuatu di hari wednesday ni..tak adenye cinonex nak wordless2..banyak lagi kerja cinonex yang nak kene siapkan..biasa la projek juta2 kan..cerita lebih2 karang kata gebang pulak..



ok la malas nak merepek benda yang bukan2..siapa suke makan ayam??..memang giler la orang tu kalau die cakap die suke makan ayam..kalau makan daging ayam yea la jugak kan..rasa nye semua orang kat bumi malaysia ni makan daging ayam kecuali orang dalam cerita ni..nak bace meh sini..siapa makan ayam bodoh..



kalau nak makan daging ayam kene la sembelih dulu kan..tak kan nak jadi kanibal pulak main makan2 ni..




hukum sembelihan

sembelihan ertinya menghilangkan nyawa haiwan yang halal di makan dengan benda yang tajam selain kuku, gigi dan tulang tujuan memakan daging nye..semua haiwan yang halal di makan hendaklah di sembelih terlebih dahulu sebelum di makan kecuali ikan dan belalang..hukum sembelihan adalah wajib..


sembelihan mempunyai beberapa jenis sembelihan sepert :


1 - sembelihan biasa

2 - sembelihan wajib dam

3 - sembelihan sunat korban

4 - sembelihan akikah

5 - sembelihan nazar




terdapat banyak dalil dan syarat sah sembelihan..korang buleh la merajinkan diri google, mencari dan meringankan mulut bertanye pada mereka yang lebih arif..patik yang jahil ini setakat itu jela cinonex beri..semua nak kene suap kurus la cinonex macam ni..ke nak cinonex suapkan motor lc dalam mulut korang..??


nama saya ayam..makan la saye..hoho


apa yang cinonex nak ceritakan adalah mengenai tingah laku muda remaja sekarang ni yang suke sangat duk mencuri ayam2 dalam reban orang..kalau kat bandar tu bandar tu mungkin la tak ada tapi kat kampung2 cinonex ni banyak jea..mungkin ade yang mencuri untuk dapatkan duit dan ada jugak untuk makan sendiri sebab kat rumah tak ada makanan agaknya..



jika berlaku situasi seperti ini apa yang korang boleh terjemahkan kepada mangkuk 2 orang ni..?


tersebutlah al kisah 2 manusia yang berfikiran seperti mangkuk mujur tak mangkuk tingkat jea..tu pun dah sipi2..memang tak ada faedah kerja duk mencuri ayam2 untuk pergi piknik katenye,buat bbq la senang cite..macam dah tak ada duit sangat nak beli ayam sampai kene mencuri..


sesampai nye di rumah kalian ber2..duk bertekak mujur tak bertumbuk jea masing2 bertegang urat sapa yang nak sembelih ayam tu??kalau makan ayam tak sembelih haram kate mereka..tau pulak hukumnya makan ayam tak sembelih haram..
tapi mencuri ayam tu tak haram ke??




itu la yang selalu terjadi pada pencopek2 ni..nak kate pergi sekolah pergi jea 3 tingkat lagi bangunan sekolah nye..tapi die punya bodoh lebih setingkat jadi 4..haiii manusia2 macam ni pun ada ke..


makan ayam itu halal kalau dah sembelih dan ayam tu bukan dari hasil curian..tapi kalau makan ayam yang tak di sembelih itu haram..dan makan ayam yang di curi walaupun di sembelih itu juga haram..dah tau mencuri itu haram kan nak halal bertekak ape lagi..pertimbangkan la sendiri sewajarnye..



salah silap sila perbetulkan entry ini yea..patik yang jahil ini minta maaf..








p/s..sakit kepala aku menaip entry ni..huhu

17 comments:

Wilayah Sepet Kuku said...

Yeah!..suka makan ayam halal..hehe

Arissha Sofea said...

saya suka ayam!!!hari2 makan pun tak jemu..

cinonex coreyan said...

@Wilayah Sepet Kuku ade ke org makan ayam tak halal??hehe

cinonex coreyan said...

@Arissha Sofea makan aym ke dging ayam..hehe

Abang Long said...

Salam...ekceli..citer tu ada sambungan. Lepas semelih ayam tu, diorang bertekak lg lg nak masak apa. Coz xde alat nak masak, diorang makan ayam tu mentah...so..haram jd mcm halal dan jd haram balik...huhu

http://abanglongonline.blogspot.com/2011/06/isteri-memaksa-jadi-curang.html

apik pehe said...

ayam?uwaaa..da naik harga da skang

karut marut inche hlovate said...

sama je kalau dia tak sembelih ayam tu kan?? tetap haram hohoho.. ape punye pencopek la

cinonex coreyan said...

@Abang Long wahh pandai abg long sambung2 cite..basi tambah ni..hehe

cinonex coreyan said...

@apik pehe ahha..nak turun entoh bila la wey..mane ade turun semua nye naik..

cinonex coreyan said...

@karut marut inche hlovatepencopek ni terlebih cerdik la..hehe

Mohd Ridhuan said...

kalo dah curi haram namanye..
walaupun sembelihan nye sah...
hehhehhe
dah jadi xhalal jugak....

skemaituehot said...

huhu...ambek dek org memg da menjadi jadi skunk...yg terbaru, reban ayah kawe jadi mangsa kepda seekor pencuri senyap....nak tau apew...ia merupakan sekor ular sawa...tetiber jew keluar...dgr cerita diameter lilit besar peha....panjang xyah cerita lah...smpai skunk xjumpa jumpa lg...dia sembunyi lam semak...hihi

keluar x keluar time lapow balik la napok gayenyer

cinonex coreyan said...

@Mohd Ridhuan ha tau x pea..diorg ni set2 sekoloh tinggi sangat

cinonex coreyan said...

@skemaituehot uihhh..cari kalau cinonex cari dah sampai lubng cacing..die tak larat nak bernyusur dah tu..hehe

**::CIKNUURUL::** said...

xsuke mkn aym,..hee,gatai,.huhu

armouris said...

lagi info tentang kelebihan sembelihan di SIHAT SELALU - Kelebihan Menyembelih Binatang

ecambodia said...

good info