Sunday 13 November 2011

kerja kerajaan vs swasta mana satu menantu pilihan?

assalamualaikum dan bismillah..


helooo..waahh rasanye terlalu lama cinonex tak mengupdate kan blog cinonex yang cokia ni ha..biasa la saje2 menyibukan diri,projek juta2 la katekan mana ade masa nak main2 blog ni ha..ingat main blog ni macam main guli ke?..semakin hilang sengat cinonex rasakan, ke longkang agaknye mood cinonex nak menaip semula..


kerja kerajaan vs swasta mana satu menantu pilihan?..yes setiap orang ade keinginan nafsu masing2 untuk mendapatkan kerja di sektor yang lebih baik untuk menjamin masa depan..mungkin entry ini di tujukan kepada kaum pemimpin..kalau sapa2 terasa tu doakan jela cinonex ni insaf tak pun jadi kaya..kaya budi bahasa dan ilmu..



apa yang cinonex nak laungkan disini mengenai segelintir, tak banyak sedikit pasti ada ibu2 bapak2 semua yang menginginkan kehidupan anak perempuan tersayang mereka hidup dalam keadaan serba ada bak orang kata ekonomi yang kukuh tak perlu merempat dan bersusah payah mencari segigit biskut..bagi cinonex setiap manusia ada selera dan citarasa masing2..bagi mereka yang calon menantunye bekerja kerajaan lebih di utamakan dari mereka yang bekerja swasta..



cinonex teringat akan satu kisah sebuah keluarga yang mencari calon menantu untuk anak dara nye..eh konfem ke dara??ahh lantak la labu cinonex tak ada dalam ini cerita..


tersebutlah al kisah tersebar lah berita yang family ni ingin mencari seorang calon suami untuk anak dara nye..tanpa rasa segan dan muka tak malunye cinonex pun terus masuk meminang gadis tersebut lalu dengan angkuh nye kedua orang tua gadis tersebut memaki hamun cinonex dengan kata2 yang hina lagi kesat setelah mengetahui bahawa cinonex bekerja dalam sektor swasta..dengan nada sinis oleh bapanye berkata ''apahal kau sibuk masuk dalam ini cerita kata tak ada kene mengena''!!..haha


ok2 back to the cerita..datang la sebiji family lelaki yang berkenan pada anak mereka bertujuan merisik2 dan meminang la orang kata..tapi dek kerana citarasa mereka ni tinggi tanpa rasa segan silu dan muka bangganye terus menolak pinangan lelaki tu dek kerana lelaki tu hanya bekerja di sektor swasta dan senang cakap keje kilang jea..dengan perasaan hampa family tadi pun berlalu la pergi dengan muka toye dan muncung macam muncung itik serta dengan backup song lagu hampa nyanyian to'ki..



selang beberapa hari..datang la lagi sebuah family masuk meminang anaknye..belom pun sempat lagi turun dari kereta mereka terus menerima pinangan tersebut sebab nye bakal menantu kerja sektor kerajaan..riuh sekampung wehhh dapat bakal menantu kerja kerajaan padahal kerani je pun..ok bab yang tak sempat turun kereta tu cinonex tipu jea saje nak bagi sedap cerita..haha


soo berlangsunglah perkahwinan anaknye dengan seorang kerani..meriah wehhh menantu kerja kerajaan tu,kau ada??..belom abis lagi cerita nih..


di sebalik cerita pinangan yang pertama di tolak kerana lelaki tersebut bekerja di sektor swasta a.k.a kerja kilang tidak abis macam tu saje..allah swt tu maha adil, dan mungkin juga itu kerana bukan jodoh mereka..dengan muka bangga siap kembang2 lagi lubang hidung kau bila dengar kerja kilang jea terus kau reject..tapi kau ada ke tanye kerja kat kilang tu kerja bahagian ape?? lelaki tersebut sebenarnye engineer dekat kilang tu,haha..satu melayu sudah tumbang beb tu la kebendaan sangat..




moral of the cerita..semua rezeki tu datang daripada allah swt..kite sebagai hamba ni perlu berusaha, doa dan bertawakal..tak kesah la kerja kerajaan ataupun swasta bagi cinonex..memang sekarang kerajaan ada kelebihan, tapi swasta pun ada kelebihan..perlu la di ingat semua tu sekadar pinjaman..tak ada yang kekal di dunia ni selain akhirat..jangan kite kaya di dunia tapi miskin di akhirat..



soo para cewek2, adik manis ibu2 bapak2 sekalian yang membaca entry ni mana menantu pilihan anda??











p/s..lama tak menaip adakah entry ini berkualiti??

9 comments:

Karya Hati said...

hurmmm...x ksh pun...janji cukup pendapatan nk tmapung kehidupan selepas berkahwin..jika kurang, si isteri perlulah tolong mn yang mampu...

teratai said...

yg penting kuat agama supaya dpt membimbing anak kita ke jln diredhai ...betul spt cinonet kata rezeki tu dr Allah, so x penting kerajaan atau swasta, yg pentingnya bekerja cari rezeki yg halal!

Unknown said...

janji mampu nak tanggung anak pinak. takde hutang sana sini. lepas kawen InsyaAllah ada rezeki dan bila ada anak berganda rezeki datang. yang penting keje dengan ikhlas dan duit gaji InsyaAllah cukup dan berkat :)

Cik Bambam said...

asal bekerja and dapat tampung anak bini cukup lar.. :P

Haszrol said...

mana2 lah asal gaji on time... hahahaha

Anonymous said...

tak kisah pun mana2..
yang penting sumber halal :)

ayampenyek said...

yup.. rezeki ade d mana2 :) betul kata mereka jnji halal :D

:: cikNuurul :: said...

Assalam,.cinonex,.hehe,.terjah lambat2,.

yep,berkualiti,alhamdulillah,.

keje la mane2 pun, asalkan keje tu halal, dapat menampung keberkatan hdup berkeluarga kelak,.kalau duk milih sangat, aiii, ingat sempurna sangat ke anak dare die tu,.hehe,.xrase ape2 pun cuma menyampaikan pendapat,.

pssstt: cinonex, hehehe,..nampak 'berseri-seri' la tulisan cinonex,.auww!,.hehehe,.

hnahdy said...

xkisah la keja mana pun. janji masyuk.. hahaha bleh x mcm tu..